Rozhovor: Vědecky podložené přístupy k podpoře žáků s autismem a mentálním postižením

Přinášíme vám rozhovor s naší lektorkou, paní doktorkou Janou Bernoldovou, která je speciální pedagožkou. V rozhovoru představuje vědecky podložené přístupy k podpoře žáků na autistickém spektru a s mentálním postižením. Výzkumem ověřené metody pomáhají pedagogům lépe porozumět potřebám těchto žáků. Kurz "Úvod do tématu podpory žáků na autistickém spektru a s mentálním postižením" přináší nový pohled na jejich aplikaci a zdůrazňuje konceptuální použití. Frekventanti se naučí stanovit SMART cíle a efektivně používat vizuální podporu, posílení, pobídky a sociální příběhy. Tyto přístupy mohou zlepšit práci s žáky a pomoci jim dosáhnout svých cílů.

Posadili jsme se s paní doktorkou a trochu ji na toto téma vyzpovídali:

Vědecky podložené přístupy: vizuální podpora, posílení, pobídky a sociální příběhy, to jsou intervence, jejichž praktické použití si osvojí pedagogičtí pracovníci, kteří absolvují náš kurz „Úvod do tématu podpory žáků na autistickém spektru a s mentálním postižením“?

„Ano, je to tak.“

Přiblížíte nám, co to jsou vědecky podložené přístupy a proč je používat?

► „Učitelé a asistenti jsou často nejistí v tom, jakou podporu a jakým způsobem ji použít při podpoře žáka se speciálními vzdělávacími potřebami. Nejčastěji se jedná o děti na autistickém spektru a s mentálním postižením, které se obtížně přizpůsobují vzdělávacímu prostředí. A pro učitele je obtížné s nimi spolupracovat při školních aktivitách. Tyto děti potřebují intervence, které odrážejí jejich vzdělávací potřeby. Vědecky podložené přístupy jsou intervence, které byly ověřeny vysoce kvalitním rigorózním výzkumem. Tento výzkum prokázal účinnost intervencí u žáků různého věku, v odlišných prostředích (škola, domácí prostředí) a v řadě různých zemí. Prokázal také, jakých cílů (například akademických, sociálních, komunikačních, behaviorálních, motorických) můžeme při využití konkrétních intervencí u žáků dosahovat.

Právě výzkum je hnacím motorem v pedagogické praxi. Pomáhá nám přestat prošlapávat slepé cesty a umožňuje nám přejít od intuice, pokusů a omylů k jasně popsané cestě úspěšné práce s těmito dětmi. Pokud se mám rozhodovat pro konkrétní intervenci a jak ji u žáka použiji, volím tu, o které vím, že již fungovala u velkého počtu žáků se stejnými cíli jakých chci dosáhnout u svých žáků já.

Některé z těchto intervencí se již dlouho v České republice používají. Vysvětlete, v čem je kurz inovativní.

„Máte pravdu, například vizuální podpora je intervence, která se používá ve většině českých škol. Nicméně to, co je při aplikaci těchto přístupů důležité a pro české prostředí nové, je používání těchto intervencí jako konceptu. Od popisu konkrétního chování žáka nebo dovednosti, kterou chceme ovlivnit, přes stanovení si cíle intervence, její vyhledání, přípravu, implementaci, až po sledování a vyhodnocení úspěšnosti této intervence.

Každá vědecky podložená intervence má jasně dané fáze a kroky použití, které musíme dodržovat, pokud máme dosáhnout maximální efektivnosti.

Pedagogičtí pracovníci většinou nepřemýšlí nad použitím intervence. Někde ji viděli, znají ji od svých kolegů, a tak ji použijí tak, jak jim to přijde vhodné. To ale snižuje její efekt, nebo se zcela míjí s cíli žáků. Uvedu Vám příklad. Někdy potřebují žáci s mentálním postižením nebo na autistickém spektru plnou fyzickou pobídku při osvojování si nových dovedností, jako je obouvání bot, mytí rukou nebo psaní tužkou. To znamená, že pracovník musí vzít ruce žáka a společně s ním danou aktivitu vykonat. Pokud ale pedagogický pracovník nepoužívá pobídky správným a vhodným způsobem, nenastaví si „žebříček pobídek“, způsob jejich použití a interval, v němž má žák možnost jednat samostatně, místo efektivní intervence můžeme u pedagogických pracovníků vidět, jak se žák stává na jejich nadměrné nebo příliš rychlé podpoře závislý a méně samostatný.

Jiným častým příkladem je použití zmíněné vizuální podpory, kdy pedagogičtí pracovníci v dobré víře celou třídu vybaví různými obrázky. Mnohdy ani nevědí, jaký je účel používání obrázků, nesledují, zda žák vizuální podporu potřebuje a proč. V minulém kurzu mi jedna asistentka popsala příklad takové situace u nich ve škole. Žák s Downovým syndromem musí nosit ke každé aktivitě obrázek. Jde-li si pro svačinu, musí s sebou vzít obrázek svačiny. Je u toho otrávený a ona cítí, že to nemá smysl, protože když žákovi řekne, co po něm chce, on ví přesně, co má dělat. A to je přesně ono. Učitel zde trvá na používání intervence, aniž by sledoval, zda žák takovou podporu potřebuje či nikoliv.

Kurz je tak vhodný nejen pro úplné začátečníky v oboru, ale i pro speciální pedagogy a učitele nebo výchovné poradce, kteří znají některé z těchto intervencí, ale chtějí se dozvědět, jak zefektivnit jejich využití ve své škole.“

Co se tedy přesně naučí frekventanti nabízeného kurzu?

► „Naučí se, jak popsat chování žáka, na které se chtějí zaměřit. Jak si dobře nastavit SMART cíl a podle něj vybrat vhodnou intervenci. Seznámí se krok po kroku s přípravou a zaváděním vizuální podpory, posílení, pobídek a sociálního příběhu. Navíc jim bude jako opora sloužit naše nová příručka: „Vědecky podložené přístupy ve vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami“, která byla vytvořena našimi lektory z programu Erasmus+:„Posílení inkluzivního vzdělávání: Zvyšování kvalifikace asistentů pedagoga v používání vědecky podložených přístupů ve vzdělávací praxi“.

Pokud by vás téma zajímalo více, zveme vás také na konferenci, která proběhne online ve středu 18. října 2023 od 14:00 do 19:00 hodin a je pro zájemce zcela zdarma. Na konferenci se registrujte prostřednictvím tohoto formuláře: https://docs.google.com/.../1FAIpQLSe5nmzfk0p1z8.../viewform

anna-kolosyuk-4R6pg0Iq5IU-unsplash

Sdílet