Kurz je určen všem pedagogickým pracovníkům - účitelům ZŠ, gymnázií, SŠ, SOŠ, SOU a VOŠ.
Cílem kurzu je podpořit ve výuce rozvoj osobních, sociálních a občanských kompetencí dětí využitím polemiky jako rámce pro komunikaci o konfliktních společenských tématech z různé perspektivy.
Učitelům poskytuje vedení řízeného sporu ve třídě možnosti sledování a ovlivňování skupinové dynamiky třídy, identifikaci, zapojování a podporu jinak znevýhodněných studentů. Polemika může sloužit současně pro výuku i pro rozvoj třídy jako pracovního týmu i jednotlivců.
Kurz je postaven především jako zážitkový a diskusní. Pedagogové budou vystavováni cyklu učení: osobní zážitek nebo zkušenost – jeho reflexe – upřesnění informací – možnosti uplatnění v praxi. Odborný výklad tak bude průběžně doplňován praktickými částmi s ukázkami a nácviky.
Kurz je možné uhradit z projektu Šablony.
8 výukových hodin
Učitelé znají polemiku spíše jako poměrně náročný slohový útvar. Hádat se a odporovat dokáže dítě už v předškolním věku a spor je přirozenou součástí našich životů. Ne každý ale umí vybírat kvalitní argumenty a přesvědčovat objektivně, bez zneužívání emocí.
Zvládnutí kurzu je základem pro využití polemiky ve třídě, jako umění sporu, s předkládáním argumentů vyvracejících názor oponenta, umožňuje využít tvořivost, výřečnost i emocionalitu žáků. Polemika, organizovaná jako skupinová aktivita nebo projekt, pomáhá k osvojení správných návyků celému kolektivu třídy. Lze ji využít k podpoře sociálních dovednosti žáků, může rozvíjet multinázorovou a multikulturní toleranci, provokovat pochopení různých pohledů na stejnou věc. Polemiku je vhodné zařadit především do společenskovědních předmětů – výchovu k demokracii, jazyky, dějepis, zeměpis, psychologii, filosofii apod. Možnost „kritizovat“ – polemizovat s učivem nebo názorem provokuje studenty k pečlivému a rozsáhlému studiu a cílenému vyhledávání argumentů, samotná realizace rozvíjí jejich sociální a komunikační dovednosti.
Vedení řízeného sporu ve třídě je náročné a dobrá příprava a znalost zásad a přístupů k řešení potenciálních problémů může realizaci polemiky výrazně usnadnit. Cílem kurzu je poskytnout učitelům základní informace, zásady a postupy pro návrh a vedení polemiky v jejich předmětech. Učitelé si sami vyzkouší realizaci jednoduché polemiky z různých úhlů pohledu, zamyslí se nad možnostmi a omezeními metody a získají dostatek informací pro využití polemiky ve svých předmětech.
Příklady témat pro polemiku:
Vedení polemiky jako projektu umožňuje učiteli i žákům nacvičit správné návyky pro život v demokratické společnosti - tj. dovednost získat vstupní informace o souvislostech problému, dovednost strukturovat a prioritizovat argumenty, schopnost respektovat odlišný názor oponenta, schopnost snášet odpor a kritiku od oponenta, tolerance k možnosti neexistence jednoho správného řešení apod.